Sinds Facebook het grootste sociale netwerk van de wereld is is het erg aantrekkelijk geworden om diverse onderzoeken te doen naar Facebook en haar gebruikers. Zo is er ook onderzoek gedaan naar de gebruikers en hun vrienden op Facebook.

Het blijkt namelijk dat een gemiddelde gebruiker een derde deel van zijn of haar lijst met vrienden liever niet als vriend heeft. Het liefst zouden ze deze personen willen verwijderen, maar dit doen ze niet. De rede hiervoor; ze zijn te nieuwsgierig. Ze zijn dus geïnteresseerd in wat deze personen doen, wat ze leuk vinden en met wie zij bevriend zijn terwijl ze eigenlijk niets met de persoon zelf hebben.

Facebook is erg interessant wanneer het aankomt op status. Men wil zo goed mogelijk overkomen naar anderen, succesverhalendelen, vakantiefoto’s showen en meer. Even inloggen op Facebook, de status updates van je vrienden controleren en kijken hoe zij het doen vandaag. Zolang het positief is wordt het gedeeld. Aan de andere kant zijn er dus ook die mensen die op zoek zijn naar negatieve gebeurtenissen van mensen die ze niet als echte vriend zien, maar meer als kennis. Deze ontwikkeling betreft mensen die zich wat meer verrijkt gaan voelen wanneer het slechter met anderen gaat en beter met hunzelf.

Er zijn de laatste tijd steeds meer onderzoeken uitgebracht die gaan over dit fenomeen. De verslaving van het goed overkomen en populair zijn is namelijk niet geheel nieuw te noemen maar is nu dankzij social media meer en beter in kaart te brengen.