1918 was het jaar dat Panasonic werd opgericht, door Konosuke Matsushita. Hij bracht destijds lampen op de markt, maar inmiddels is Panasonic bekend van meer dan slechts lampen. Zo heeft Panasonic veel terreinwinst geboekt in de elektronicamarkt, waar het moet concurreren met bedrijven als Philips. Ook Sony en Thomson zijn concurrenten van het Japanse Panasonic. Panasonic is ook bekend van de Panasonic airconditioning, de autosystemen en de beveiligingssystemen. Daarnaast is het bedrijf actief in markten als biomedical, huishoudelijk en kantoor & computers.

De grote kracht van Panasonic is dat het bedrijf keer op keer producten van hoge kwaliteit op de markt weet te zetten. Hierdoor is Panasonic uitgegroeid tot een speler van wereldformaat. Dit zie je terug in onder andere de Panasonic fototoestellen. Deze kennen een uitstekende kwaliteit. Datzelfde geldt voor de Panasonic airconditioning systemen. Deze zijn eveneens van hoge kwaliteit en dat heeft het bedrijf een enorme boost gegeven. Zowel onder particulieren als op de zakelijke markt worden producten van Panasonic gebruikt.

Ondanks de goede producten en het uitgebreide aanbod, moest Panasonic voor het tweede jaar op rij een aanzienlijk netto verlies noteren. Op 31 maart 2013 eindigde het gebroken boekjaar van Panasonic. Het bijbehorende resultaat: een verlies van 754 miljard yen (omgerekend zo’n 5,7 miljard euro). Het jaar daarvoor werd al een verlies van 722 miljard yen genoteerd. Voor het komende jaar worden echter betere resultaten verwacht. Panasonic verwacht om in zwarte cijfers een nettowinst van 50 miljard yen te behalen.