Het is de laatste tijd vrij rustig in de sociale netwerk wereld. De grote partijen zijn al gesetteld en een nieuw platform zit er nog niet echt aan te komen. Wel zijn er genoeg kleine websites verschenen die zich onderscheiden door zich te richten op een kleinere doelgroep.

Deze niche-netwerken zijn veelal sociale platformen gericht op een hobby, een sport of iets anders. Zo zijn er genoeg netwerkjes met autoliefhebbers, wijn fanaten of trein fanaten. Al deze kleine groepjes worden tevens populairder. Het is een stuk fijner om actief te zijn op een onderwerp waar jij je in interesseert. Op Facebook heb je de dagelijkse sleur die voorbij komt, op LinkedIn de carrièretijgers en op Google+ de IT’ers.

Een sociaal netwerk gericht op jouw hobby is iets wat veel mensen aanspreekt. Je bent direct in contact met die mensen die jouw interesses delen en kunt je eindelijk eens voluit storten op de details, want iedereen weet toch waar je het over hebt.

In de toekomst zullen we ook veel meer van dit soort kleine vijvers vinden die gedeeltelijk wat marktaandeel van de grote jongens zullen afpakken. Of het moet zijn dat er een nieuwe Facebook ontstaat waar iedereen zich tot aangetrokken voelt.

Tot die tijd blijven we maar lekker vertrouwd op ons eigen digitale hangplek zitten en zien we het allemaal wel verschijnen.