Spierpijn is iets dat natuurlijk is. Je krijgt vaak de dag na het sporten spierpijn. Tenminste, als je lange tijd niet hebt gesport. Dit is niet heel erg en zal van zelf overgaan. In sommige gevallen kan spierpijn erg hevig zijn. Dan gaat het na een week pas weg. Dit komt doordat je spieren dan overbelast zijn of je hebt dan een lichte blessure opgelopen. Spierpijn is verdeeld in aantal categorieën. Een van deze categorieën is kneuzing. Ook vallen spierscheuringen onder spierpijn.

Voorkomen
Spierpijn kan je niet altijd voorkomen. Je kan het wel verlichten. Dit kan je doen op aantal manieren. Je kan al deze manieren ook combineren met elkaar. Hieronder zie je de manieren om spierpijn te verlichten of te voorkomen.

–          Zorg dat je spieren regelmatig beweegt. Dit zorgt ervoor dat je spieren sterker en flexibel worden. Zo verklein je ook de kans op blessures.

–          Voor je gaat intensief gaat sporten, is het verstandig om je spieren goed op te warmen. Dit geldt ook voor het fitnessen. Je moet dan eerst lichten dingen pakken om je spieren op te warmen.

–          Probeer tussen alle zware trainingen door genoeg rust te pakken. Dit zorgt ervoor dat je spieren goed herstellen en sterker worden.

–          Drink genoeg water.

–          Zorgt dat je genoeg voeding en de juiste voeding binnen krijgt.

–          Probeer je rug nooit te veel te buigen. Probeer het altijd recht te houden als je iets met je rug doet.

–          Als je echt te lang stil moet zitten, is het verstandig om je knieën of en toe te buigen.

–          Als je spieren vermoeid zijn, is het slim om dat een dag niet te veel te doen. Rust is erg belangrijk.

–          Probeer je spieren soms te laten masseren. Ontspanning is erg goed voor je spieren. Hieronder valt een warme douche ook onder.

–          De juiste kleding is ook erg belangrijk. Als je in de kou moet trainen, is het slim om de juiste kleding te dragen.