Je ziet het steeds vaker bij bouwprojecten. Steigers die zijn voorzien van grote full color bedrukte doeken over de hele breedte van de gevel. Dit begint een steeds normaler onderdeel te worden van het moderne straatbeeld. In dit artikel wordt verder in gegaan op deze trend, de gevolgen er van en de voor- en nadelen.

Geschiedenis

De geschiedenis van het steigerdoek gaat ver terug in de tijd. Eigenlijk al bij de eerste bouwsteigers was sprake van kleine borden die werden opgehangen aan de zijkant van de steiger. In de meeste gevallen ging het om houten borden waarop reclame stond voor de aannemer of voor het project dat werd uitgevoerd. Met name na de tweede wereld oorlog begonnen de aannemers de houten borden te vervangen door linnen doeken die ook gelijk een stuk groter waren van formaat. In enkele gevallen werden de doeken al gebruikt om reclame op te drukken, maar meestal werd er kunst op gezet. Sinds 1995 worden steigerdoeken gemaakt van zeildoek in een aluminium frame welke licht zijn en goed bestand tegen harde wind. Dit was de doorbraak die zorge voor gevelbrede doeken waarop alle mogelijke opdrukken kunnen worden gezet. In de meeste gevallen gaat het om betaalde reclame die de aannemer aan leuke extra inkomsten helpt. Meer info over steigerdoeken is te vinden op Wikipedia.

Voor- en nadelen van grote steigerdoeken

Met het groter worden van de steigerdoeken zijn ook de voor- en tegenstanders er van sterker tegenover elkaar komen te staan. De voorstanders bestaan uit twee groepen. Enerzijds de aannemers en project ontwikkelaars die graag hun bouwproject voorzien van een mooi steigerdoek. Dit kan zijn om extra inkomsten te genereren, een reclame op een steiger kan al gauw flink wat opbrengen. Of het is om het eigen bouwproject aan te prijzen, het steigerdoek wordt dan als bouwbord gebruikt.

Aan de andere kant staan felle tegenstanders die vinden dat de doeken zorgen voor een lelijker straatbeeld en voor horizonvervuiling. Het heeft overigens sterk te maken met de aard van het bord en de manier waarop er rekening is gehouden met het inpassen in de omgeving. Een bedrijf dat hier altijd goed in slaagt is Vastgoedframe dat bekend staat om zijn steigerdoeken en bouwborden die zeer goed ingepast zijn in het straatbeeld en de directe omgeving. Voorbeelden zijn te vinden op de site van Vastgoedframe.

Voorbeeld steigerdoek

Voorbeeld steigerdoek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toekomst

In de toekomst gaat er naar verwachting veel veranderen op het gebied van steigerdoeken en bouwborden. De materialen worden steeds lichter en bieden meer mogelijkheden voor opdrukken. 3D en elektronische borden zijn een logische stap en er wordt zelfs al gesproken over holografische borden op gevels waarop allerlei 3d afbeeldingen kunnen worden getoond. Dat de doeken steeds groter zullen worden is een zekerheid en daarmee ook de hevigheid waarmee de voor- en tegenstanders tegenover elkaar zullen staan. Het straatbeeld zal er dan ook nooit meer hetzelfde uitzien bij grote bouwprojecten.