IDBO Training “Wat waren wij ver in onze creativiteit”

Ernst Pietersen begon vijf jaar geleden met zijn compagnon Paul Avontuur In de Boks Trainingen. In een jaar tijd bedachten ze 65 soorten trainingen. Totdat ze ondervonden dat de markt nog niet zo ver was. Nu, anno 2013, is IDBO een stuk professioneler.

“Creatief tot over de grens waren we.”

Op onze facturen stond een heel verhaal. Een verhaal over wat een deelnemer aan onze training allemaal geleerd had. De kleine bedrijfjes die wij toen als klant hadden, vonden het prachtig. Maar toen we voor het eerst zaken deden met een groter bedrijf werd ik gebeld. De boekhouder. Wat die onzin allemaal op de factuur te betekenen had. ‘Zet gewoon op de factuur welke training het betreft Ernst, dat is meer dan voldoende’, kreeg ik terug. ‘Ik moet me nu door veertig regels tekst worstelen om te begrijpen waar deze factuur over gaat. Denk je dat ik niets beters te doen heb?’ Ik heb maar niet gezegd dat ik dat inderdaad dacht.”

Latte Macchiato

“Al snel kregen we de eerste aanmelding op een training. Die kwam binnen via onze website. Paul en ik gingen gelijk naar de kroeg om het te vieren. Maar wat nu? Hoe gaan we het aanpakken? In die kroeg bedachten we gelijk een zeer creatief bevestigingsformulier. In het vervolg ontvingen we al onze klanten met latte macchiato, espresso, chocomel, veertig soorten thee, bonbons en allerhande koekjes. Het werd steeds drukker in Warmond. We leken wel een koffiehuis, maar dan zonder betalende klanten voor al deze luxe.”

Veertig brochures, 65 trainingen

“Daar bleef het niet bij. We maakten in een jaar tijd veertig soorten brochures en 65 trainingen. We veranderden twee keer onze naam en bouwden drie keer een nieuwe website. Hielden trainingen van ‘Met je voeten in het water’ tot ‘Verkopen in de trein’. Wat waren wij ver in onze creativiteit. Enige nadeel: de markt was nog niet zo ver…”

Professioneel

“Nu, vijf jaar later, hebben we één website, één bedrijfsnaam, twee brochures, veertien trainingen, vijf medewerkers en één factuur met één regel tekst. Als iemand zich nu inschrijft voor een training ontvangt hij direct een volledig geautomatiseerde bevestiging. Voor de facturatie is een programmaatje. Klanten krijgen nog wel lekkere koffie met een koekje. Maar niet meer de keuze uit veertig soorten. Kortom: we zijn in vijf jaar tijd een professioneel bedrijf geworden.”

Kat uit de boom

“Natuurlijk zijn we nog steeds creatief. Maar er is een groot verschil: tegenwoordig wachten we even met het op de markt brengen van onze bedenksels. We kijken het eerst eens een maand aan. Is dat idee dat we bedacht hebben wel zo’n goed plan? Dat helpt en scheelt ons ook een hoop tijd en frustratie.

Ernst Pietersen, IDBO Training www.idbo.nl